NOVOSTI

Zadar, ali ni Dalmacija i Hrvatska, nisu svjesni što se ovdje zapravo događa!

 

  16.12.2018.

 
 

Vrata Dalmacije? Ne, ne bi to bilo pretjerano reći. Ovo je najveća i najsuvremenija putnička i trajektna luka na istočnoj obali Jadrana. Njen potencijal je neizmjeran. Zadar, ali ni Dalmacija i Hrvatska, nisu svjesni što se ovdje zapravo događa – govori Robert Škifić, ravnatelj Lučke uprave Zadar, dok zajedno obilazimo novu velebnu zgradu putničkog terminala Nove luke Zadar u Gaženici.

Dugačka je 350, široka 50 i visoka 14 metara, ukupno iskoristivog prostora je oko 25 tisuća kvadratnih metara, a vrijednost građevinskih radova, koje izvodi austrijski Strabag, zajedno s PDV-om kreće se oko 30 milijuna eura. Kada bude dovršena krajem siječnja iduće godine, u njoj će se smjestiti putnički terminal za lokalne linije, kruzerski terminal te veliki schengenski granični prijelaz s carinom i policijom. Ključ novog putničkog terminala, za koji je nedavno raspisana koncesija, je središnji dio, kruzerski terminal. Koncesijom se traži međunarodni operater visokih poslovnih i stručnih referenci koji od Zadra treba napraviti home port, ukrcajnu luku za krstareće hotele. Ako se to dogodi, a rezultati natječaja bit će poznati prije završetka građevinskih radova, Zadar će dobiti priliku postati najznačajnije prometno čvorište na Jadranu, mjesto koje će generirati razvoj ne samo svoje regije, nego i cijele Hrvatske.

To je taj potencijal o kojem se malo zna. Kad vidite što jedan kruzer treba na tjednoj razini za svojih, prosječno, 2000 putnika i 1000 članova posade, tada možete bolje predočiti važnost ukrcajne luke. Radi se doslovno o tisućama tona raznoraznih namirnica, od mesa do napitaka, koje se treba ukrcati, a koje netko treba i proizvesti i ovdje dopremiti. Neizravne prihode i zapošljavanja od jednog takvog home porta teško je procijeniti. U tom smislu, novi terminal služi kao zamašnjak razvoja Zadra, županije, Dalmacije i Hrvatske – ističe ravnatelj Škifić koji je kormilo upravljanja najvećeg infrastrukturnog projekta u Zadarskoj županiji preuzeo prije pola godine, nakon što je cijelu karijeru proveo u realnom sektoru, posljednje kao direktor remontnog brodogradilišta Viktor Lenac.

No iza operativca Škifića stoji snažna politička volja za uspjeh Gaženice koju predstavlja predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar i sadašnji župan Božidar Longin. Škifić bez imalo pretjerivanja za njega kaže da se svakog dana budi, ustaje i sanja samo jednu stvar – Novu luku Zadar u Gaženici.

Gaženica nije projekt od jučer, to je san mnogih generacija Zadrana. Smatram da imamo sreću i privilegiju što smo rođeni i živimo u ovom gradu. Osvrnemo li se unatrag, vidjet ćemo da je Zadar uvijek u povijesti bio sjecište putova od istoka prema zapadu, od Baltika prema srednjoj Italiji. Dovoljno je imati na umu povijesnu dimenziju i pokušati to na najbolji način preslikati u budućnost. Gospodarstvo i poduzetništvo te promet i usluge, ključ su razvoja naše županije. Gaženica nije projekt za jednu generaciju, ona će se desetljećima nadograđivati i pokretati sve za sobom. Spomenimo samo Zračnu luku, Gospodarsku zonu Crno, razvoj poljoprivrede… Kruzeri su, primjerice, samo jedan segment koji će doprinijeti razvoju turizma i gospodarstva općenito, pogotovo kada Gaženica postane matična luka nekoj od velikih stranih kompanija – uvjeren je župan Longin.

Nova luka Zadar, dakle, nije samo raskošna putnička luka. Sa zapadne strane nalazi se ribarska luka za koju su u tijeku projekti uređenja u najveći ribarski centar na Jadranu, zajedno s hladnjačama i suhim vezom. Prema istoku, odmah u nastavku zgrade terminala, na površini od 7,5 hektara, uređuje se plato za veliki cargo i ro-ro terminal. Do kraja prosinca bit će raspisan natječaj vrijedan 15 milijuna eura za uređenje obalnog zida. Preko puta zgrade terminala veliki je plato na kojem će iduće godine započeti izgradnja hotela sa 120 soba i trgovačkog centra. Iza toga već je napravljen parking za 450 vozila za potrebe home porta…

Punu izgrađenost Gaženice, u svim njenim segmentima, očekujemo kroz tri i pol godine. Nova luka Zadar je velika investicija države u ovaj kraj, ukupne vrijednosti oko 180 milijuna eura. Bankarske kamate su iznimno povoljne, iznose 0,7 posto, a potpuni uzlet ova luka, a usudio bih se reći i Dalmacija, dobit će obnovom željezničke mreže između dalmatinskih gradova: Zadra, Šibenika i Splita. Iz tog smo razloga naručili i izradu “Strategije integriranog prometa Zadarske županije” kojom želimo prikazati sve potencijale našeg pomorskog, cestovnog, zračnog i željezničkog prometa. Zadar, primjerice, u zaleđu ima poslovnu zonu Crno od 400 hektara, ima izravan ulaz u luku s autoceste, a u neposrednoj blizini luke su željeznica i zračna luka koja će nakon produljenja piste uskoro moći prihvatiti i najveće putničke zrakoplove. Takvu prometnu uvezanost i povezanost nema nitko na Jadranu – ponosno ističe Longin.

Intervju možete pročitati ovdje.

izvor: zadarski.slobodnadalmacija.hr